КРАЯТ НА МИСЪЛТА
Въпрос: Чудя се какво наистина имаш предвид
под край на мисълта. Говорих с един приятел за това и той каза, че това е
някаква източна глупост. Според него мисълта е най-висшата форма на интелигентност
и действие, самата сол на живота; без нея не може да се мине. Тя е създала
цивилизацията и всички отношения на нейна основа. Всеки от нас приема това, от
най-великия мислител до най-скромния работник. Когато не мислим, ние спим, вегетираме
или се отнасяме в мечти; ние сме празни, тъпи и безплодни, но когато сме будни,
ние мислим, вършим нещо, живеем, караме се: това са единствените две състояния,
които познаваме. Ти казваш да отидем отвъд тях – отвъд мисълта и празното бездействие. Какво искаш да кажеш с това?
Кришнамурти: Съвсем просто казано, мисълта е отговорът на паметта, на миналото.
Миналото може да е една безкрайност или просто предишният миг. Когато мисълта
действа, това, което действа, е миналото като памет, като опит, като знание, като
възможност. Цялата воля е желание, основано на това минало и насочено към
удоволствие или избягване на болката. Когато мисълта функционира, тя е
миналото, следователно изобщо няма ново живеене; това е миналото, което живее в
настоящето, което се модифицира в настоящето. Така че по този начин няма нищо
ново в живота, а за да се намери нещо ново, трябва да липсва миналото, умът не
трябва да бъде задръстен с мисли, страх, удоволствие и всичко останало. Само
когато умът е отпушен, може да се появи новото и поради тази причина казваме,
че мисълта трябва да утихне и да действа само когато трябва – обективно,
ефикасно. Цялата приемственост е мисъл; където има приемственост, няма нищо
ново. Виждаш ли колко важно е това? Това наистина е жизненоважен въпрос. Или ще
живееш в миналото, или ще живееш напълно различно – в това е целият въпрос.
Въпрос: Мисля, че разбирам какво искаш да
кажеш, но как изобщо може да се спре тази мисъл? Когато слушам птиците да пеят,
се появява мисъл, която веднага ми казва, че това е кос; когато ходя по
улицата, мисълта ми казва, че ходя по улицата, и ми казва всичко, което видя и
разпозная; когато ме занимава идеята за немисленето,
това е отново мисълта, която играе тази игра. Целият смисъл и разбиране, и
комуникация е все мисъл. Дори когато не общувам с някой друг, аз правя това
със себе си. Когато съм буден, мисля, когато съм заспал, мисля. Цялата
структура на моето същество е мисъл. Корените и лежат далеч по-дълбоко,
отколкото си представям. Всичко, което мисля и върша, и всичко, което съм, е
мисъл; мисълта създава удоволствието и болката, мераците, копнежите, решенията,
умозаключенията, надеждите, страховете и въпросите. Мисълта извършва убийство и
мисълта прощава. Така че как мога да отида отвъд нея? Не е ли отново мисълта
това, което се стреми да отиде отвъд нея?
Кришнамурти: И двамата казахме, че когато мисълта е затихнала, може да се появи нещо
ново. И двамата видяхме ясно този момент, а ясното му разбиране е краят на
мисълта.
Въпрос: Но това разбиране е също мисъл.
Кришнамурти: Така ли е? Ти приемаш, че то е мисъл, но такова ли е в действителност?
Въпрос: Това е една умствена манипулация
със смисъла, общуване със себе си.
Кришнамурти: Ако е общуване със себе си, то е мисъл. Но дали разбирането е умствена
манипулация със смисъла?
Въпрос: Такова е.
Кришнамурти: Смисълът на думата и разбирането на този смисъл е мисъл. Това е
необходимо за живота. Там мисълта трябва да функционира ефикасно. Това е технически
въпрос. Но ти не ме питаш това. Ти ме питаш как мисълта, която е самото
движение на живота такъв, какъвто го познаваш, може да дойде до своя край.
Нима краят на мисълта идва само когато умираш? Това е всъщност твоят въпрос,
нали?
Въпрос: Да.
Кришнамурти: Това е правилният въпрос. Умри! Умри за миналото, за традицията.
Въпрос: Но как?
Кришнамурти: Мозъкът е изворът на мисълта. Мозъкът е материя и мисълта е материя. Може
ли мозъкът – с всичките му реакции и мигновени отговори на всяко
предизвикателство и изискване – може ли мозъкът да бъде напълно тих? Това не е
въпрос за преустановяването на мисълта, а за това дали мозъкът може да бъде
напълно тих. Може ли той да действа с пълния си капацитет, когато е необходимо,
а иначе да е тих? Тази тишина не е физическа смърт.
Виж какво се случва, когато мозъкът е напълно тих. Виж
какво се случва.
Въпрос: В това пространство имаше един кос,
зеленото дърво, синьото небе, човекът, който блъскаше на съседна та врата,
звукът на вятъра в дърветата и туптенето на сърцето ми, пълната тишина на тялото. Това е всичко.
Кришнамурти: Ако има разпознаване на песента на коса, тогава мозъкът е бил
активен, интерпретирал е. Не е бил тих. Това изисква наистина една огромна
будност и дисциплина, наблюдаване, което носи своя дисциплина, а не такава,
която е наложена или предизвикана от твоето подсъзнателно желание да постигнеш
някакъв резултат или едно приятно ново преживяване. Следователно през деня
мисълта трябва да действа ефикасно, трезво и същевременно да наблюдава себе си.
Въпрос: Това е лесно, но какво да кажем за
отиването отвъд нея?
Кришнамурти: Кой задава този въпрос? Дали това е желанието да преживееш нещо ново, или
е изследването? Ако е изследването, тогава ти трябва да изследваш и, проучиш
всичко, свързано с мисленето, и да си напълно запознат с него, да знаеш всичките му номера и тънкости. Ако си направил
това, ти ще знаеш, че въпросът за отиване отвъд мисълта е безсъдържателен.
Отиване отвъд мисълта означава да знаеш какво е мисълта.