НОВИЯТ ЧОВЕК
Въпрос: Аз съм реформист, социален
работник. Виждайки невероятната несправедливост, която царува в света, аз съм
посветил целия си живот на реформите. Преди бях комунист, но вече не мога да продължавам
с комунизма, защото той се изроди в тирания. Въпреки това все още съм отдаден
на реформиране на обществото, за да може човекът да живее в достойнство,
красота и свобода и да реализира потенциала, който природата, изглежда, му е
дала и, който самият той сякаш винаги е крадял от своя ближен. В Америка има
някаква свобода, но въпреки това стандартизацията и пропагандата там са много
силни – всички масмедии упражняват огромен натиск върху ума. Сякаш мощта на
телевизията, това механично нещо, изобретено от човека, е развила своя
собствена личност, собствена воля, собствена движеща сила; и макар вероятно
никой – дори може би ни една група – да не я използва преднамерено за влияние
върху обществото, нейната насоченост оформя самите души на децата ни. И това в
различна степен е така във всички демократични страни. В Китай, изглежда, изобщо
няма надежда за достойнството и свободата на хората, докато в Индия
правителството е слабо, корумпирано и неефикасно. Струва ми се, че цялата
социална несправедливост в света трябва абсолютно да се промени. Аз горя от
желание да направя нещо, но не знам откъде да започна, за да се заема с това.
Кришнамурти: Реформата изисква друга реформа и това е
процес, който продължава до безкрайност.
Затова нека погледнем на него по различен начин. Нека
оставим настрана самата мисъл за реформи; нека я изтрием от себе си. Нека
напълно забравим тази идея за желанието си да реформираме света. След това нека
видим какво в действителност става, право в света. Политическите партии винаги
са имали ограничена програма, която, дори и да е изпълнена, неизбежно причинява
вреди, които след това трябва отново да се коригират. Ние винаги говорим за
политическото действие като за най-важното, но политическото действие не е
пътят. Нека го изхвърлим от ума си. Всички социални и икономически реформи
попадат в тази категория. След това идва религиозната формула за действие,
основаваща се на вяра, идеализъм, догматичност, нагаждане към някакво така
наречено божествено предписание. В това се включва авторитет и приемане, послушание
и върховно отречение от свободата. Чрез религиозни приказки за мир на земята
те допринасят за безпорядъка, защото те са фактор на разделяне. Също и църквите
винаги заемат някакво политическо становище във времена на криза, така че те са
в действителност политически организации, а ние вече видяхме, че всяко политическо
действие е разделящо. Църквите никога истински не са отричали войната: напротив
– те са водили войни. Така че, когато човек остави религиозните предписания, така
както оставя и политическите формули – какво му остава и какво да прави?
Естествено гражданският ред трябва да се поддържа: трябва да имаме вода в
чешмите. Ако разрушиш гражданския ред, трябва да започваш отново от самото
начало. Тогава какво да се направи?
Въпрос: Това в действителност питам.
Кришнамурти: Интересувай се от радикалната промяна, от
тоталната революция. Единствената революция е революцията между човек и човека,
между хората. Това е единственото нещо, което ни интересува. В тази революция
няма планове, няма идеологии, няма концептуални утопии. Ние трябва да приемем
фактите на действителните отношения между хората и да ги променим радикално.
Това е истинското нещо. А тази революция трябва да е внезапна, тя не трябва да
отнема време. Тя не се постига чрез еволюция, която е във времето.
Въпрос: Какво имаш предвид? Всички
исторически промени са се случили във времето; нито една от тях не е била
внезапна. Ти предлагаш нещо доста неразбираемо.
Кришнамурти: Ако ти е необходимо време за промяна, да не
си въобразяваш, че животът ще спре през времето, което е необходимо за промяна?
Той не спира. Всичко, което се опитваш да променяш, се модифицира и увековечава
от обкръжението, от самия живот. Така че това няма край. То е като да се
опитваш да почистиш водата в резервоар, който непрестанно се пълни с мръсна
вода. Така че времето се изхвърля.
Тогава какво ще причини тази промяна? Не може да е
волята, нито решимостта, нито изборът, нито желанието, защото всички те са
част от съществото, което трябва да се промени. Така че трябва да попитаме
какво в действителност е възможно с действието на воля и утвърждаване, което е
винаги действие на конфликт.
Въпрос: Има ли някакво действие, което да
не е действие на воля и утвърждаване?
Кришнамурти: Вместо да задаваш този въпрос, нека навлезем
много по-надълбоко. Нека видим, че всъщност само действието на волята и утвърждаването е това, което изобщо има нужда да
бъде променяно, защото единствената вреда в отношенията е конфликтът, било
между отделни хора или вътре в тях, а конфликтът е воля и утвърждаване. Живот без такова
действие не означава, че живеем като зеленчуци. Конфликтът е това, което
най-вече ни интересува. Всички социални болести, които ти спомена, са проекции
на този конфликт в сърцето на всяко човешко същество. Единствената възможна промяна
е радикалната трансформация на самия себе си във всички твои взаимоотношения, и
то не в някакво мъгляво бъдеще, а сега.
Въпрос: Но как мога напълно да изтрия този
конфликт в себе си, това противоречие, тази съпротива, това обуславяне?
Интелектуално аз разбирам каква казваш, но мога да се променя само когато го
почувствам пламенно, а аз не го чувствам така. То е просто някаква идея в мен;
аз не го виждам със сърцето си. Ако се опитам
да действам върху това интелектуално разбиране, ще вляза в конфликт с
една друга, по-дълбока част от мен.
Кришнамурти: Ако наистина
пламенно видиш това противоречие, тогава самото възприятие е революция. Ако
видиш вътре в себе си това разделение между ума и сърцето, ако наистина го видиш,
не си го представяш теоретично, но го видиш, тогава идва краят на проблема.
Човек, който е пламенен по отношение на света и необходимостта от неговата
промяна, трябва да бъде свободен от политическа активност, религиозен
конформизъм и традиция – което означава да е свободен от теглото на времето, да
е свободен от товара на миналото, да е свободен от всяко действие на волята:
това е новият човек. Единствено тази е социалната, психологическа и дори
политическа революция.