РЕДЪТ
Въпрос: В
твоето
учение има
хиляди
подробности.
В своя живот
аз трябва да
мога да ги решавам
всичките с
едно
действие,
сега, което пронизва
всичко, което
върша, защото
в моя живот
аз имам само
този един
момент точно
пред мен, в
който да
действам. Какво
е това единствено
действие във
всекидневния
живот, което
ще фокусира
в една точка
всичките
подробности
на твоето
учение,
подобно на
пирамида,
поставена с
върха надолу?
Кришнамурти:
... Опасно!
Въпрос:
Или да го
кажем по друг
начин: какво е
това едно-единствено
действие,
което ще
фокусира в един
миг в
настоящето
цялата
интелигентност
на живеенето?
Кришнамурти:
Мисля, че
въпросът е
как да живееш
един
наистина
интелигентен,
балансиран,
активен
живот, в
хармонични
отношения с другите
хора, без
объркване,
нагаждане и
мизерия.
Какво е това
единствено
действие,
което ще
призове тази
интелигентност
да действа в
това, което
правиш? Има
толкова
много
мизерия,
бедност и
тъга в света.
Какво трябва
да направиш
ти като
човешко
същество, за
да се
изправиш
пред всички
тези човешки
проблеми? Ако
използваш
възможността
да помагаш на
другите за
свое собствено
осъществяване,
тогава това е
експлоатация
и вреда.
Значи това
можем да го
оставим
настрана още
от началото.
Въпросът в действителност
е как да
живеем един
високо интелигентен,
подреден живот
без никакъв
вид усилие?
Изглежда че
винаги
подхождаме
към този
проблем
отвън,
питайки себе
си: „Какво да
направя, след
като съм се
сблъскал с
всичките
безброй
проблеми на
човечеството
–
икономически,
социални,
човешки?“ Ние
искаме да
намерим
някакво
решение на
това с езика
на външното.
Въпрос: Не,
аз не те
питам как да
се справя или
да реша
проблемите
на света –
икономически,
социални или
политически.
Това би било
прекалено
абсурдно!
Това, което
искам да
знам, е как да
живея праведно
в този свят,
точно такъв,
какъвто е, защото
той е такъв,
какъвто е
сега, точно
пред мен, и аз
не мога да го
желая в
някаква друга
форма. Аз
трябва сега
да живея в
този свят такъв,
какъвто е, и
да решавам
всичките си житейски
проблеми в
тези
обстоятелства.
Аз питам как
да превърна
живота си в живот
на Дхарма,
която е тази
добродетел,'която
не се налага
отвън, която
не се нагажда
към някакво
предписание,
която не се
култивира от
някаква
мисъл
Кришнамурти:
Да не би да
казваш, че
искаш да се
намериш мигновено,
внезапно, в
състояние на
благодат, което
е велика
интелигентност,
невинност, любов
– да се
намериш в
това
състояние
без минало и
бъдеще, и да
действаш от
това
състояние?
Въпрос: Да!
Точно това е.
Кришнамурти:
Това няма
нищо общо с
постигане,
успех или
провал.
Определено
трябва да има
само един
начин на
живот: какъв
е той?
Въпрос:
Това е
въпросът ми.
Кришнамурти:
Да имаш вътре
в себе си
тази светлина,
която няма
начало и няма
край, която
не е запалена
от твоето
желание,
която не е твоя
или нечия
друга. Когато
я има тази
вътрешна
светлина,
каквото и да
правиш, то ще
бъде винаги
правилно и истинно.
Въпрос:
Как я
получаваш
тази
светлина,
сега, без
цялата тази
борба,
търсене,
копнеж,
изследване?
Кришнамурти:
Това е
възможно
само когато наистина
умреш напълно
за миналото и
това може да
се осъществи
само когато в
мозъка има
пълен ред.
Мозъкът не
може да търпи
безпорядъка.
Ако има безпорядък,
всичките му
дейности ще
бъдат противоречиви,
объркани,
мизерни и ще
причиняват
вреди в него
и около него.
Този порядък
не е създание
на мисълта,
не е създание
на
подчинението
на някакъв
принцип, авторитет
или на
някаква
форма на
въображаема
доброта.
Това, което
поражда
конфликтите,
е
безпорядъкът
в мозъка;
след което
възникват и
всичките
най-различни
форми на съпротива,
религиозна и
всякаква
друга,
култивирани от
мисълта, за
да избяга от
този
безпорядък.
Въпрос:
Как може да
се внесе този
ред в мозък,
който вътре в
себе си е в
безпорядък, в
противоречие
?
Кришнамурти:
Това може да
стане с
наблюдателност
през целия
ден и след
това като
преди сън
всичко, което
е било
направено
през деня, се
приведе в
порядък. По
този начин
мозъкът не
заспива в
безпорядък.
Това не
означава, че
мозъкът се
самохипнотизира
до състояние
на ред,
докато в действителност
в него и
около него
има безпорядък.
През
целия ден
трябва да има
ред и сумирането
на този ред
преди сън се
явява
хармоничният
завършек на
деня. Това е
като човек,
който води сметки
и всяка вечер
им прави
точния
баланс, за да
може на
другия ден да
започне
начисто, така
че когато отиде па
спи, умът му
да е тих,
празен, да не
е разтревожен
объркан,
притеснен
или уплашен.
Когато той се
събуди ще я
има тази
светлина,
която не е
продукт на
мисъл или
удоволствие.
Тази
светлина е
интелигентност
и любов Тя е
отрицанието
на
безпорядъка
на морала, в
който ние сме
отгледани.
Въпрос:
Мога ли
веднага да
имам тази
светлина?
Това е
въпросът,
който
зададох още в
началото,
само че го
казах по друг
начин.
Кришнамурти:
Ти можеш да я
имаш веднага
още щом Азът
изчезне. Азът
се
преустановява,
когато сам
види, че
трябва да
дойде до своя
край; виждането
е светлината
на
разбирането.